Chiang Mai & Pai

18 maart 2017 - Pai, Thailand

Chillend aan het zwembad in Pai bedacht ik me dat dit een ideaal plekje was om weer een stukje over onze reis te schrijven. De afgelopen paar dagen zijn we in de noordelijke plaats​ Chiang Mai geweest en deze plaats is echt heerlijk.

DAG 6

De nachttrein is een klein uurtje van Chiang Mai verwijderd en de conducteur loopt langs om iedereen wakker te schreeuwen. "HELLO GOOD MORNING" hoor ik vanuit mijn cabine. Het was niet de meest comfortabele nacht ooit, de trein maakt veel geluiden en eens in de zoveel tijd kwam er een flinke piep tevoorschijn. Maar ach, binnen een nacht zo'n grote afstand afleggen is natuurlijk een geweldige manier om geen tijd te verliezen aan reizen. Mariska? Nee, die had niets meegekregen van de conducteur en kon door mij wakker gemaakt worden.. Aangekomen in Chiang Mai werden we naar ons hotel gebracht. Voor de eerste 2 nachten hadden we gekozen voor een wat betere (duurdere) kamer met airconditioning. Na onze tassen gedropt te hebben zijn we het oude centrum in gelopen. Na een ontbijt/lunch ineen kwamen we tot de conclusie dat we toch wel echt te moe waren van de matige nacht. De verdere middag is opgevuld met slapen, relaxen en douchen. 's Avonds zijn we naar een klein marktje gelopen op nog geen minuut van ons hotel af. Deze wordt iedere avond opgezet en zit vol met heerlijke voedselkraampjes. We bestelden allebei de rijst met kip in knoflook. Hier kwamen we erachter dat de Thai fan zijn van twee dingen, namelijk iets goed pittig maken en ergens zoveel knoflook over heen gooien dat je niet meer weet wat je eet. Naar schatting denken we dat er ongeveer 6 teentjes knoflook per bord zijn gebruikt. Eenmaal terug in de kamer konden we voor het eerst slapen in een goed bed mét airconditioning, zeker niet verkeerd!

DAG 7

Deze dag zijn we Chiang Mai wezen verkennen. Vanuit ons hotel waren we vrijwel meteen in het centrum. Dit centrum van Chiang Mai is ook makkelijk te herkennen, het wordt omgeven door een groot rechthoekig kanaal van water met slechts enkele bruggen waar je de stad in kan komen. Ook hier waren weer een paar prachtige tempels. Toen we binnen kwamen bij Chedi Luang, een van de grootste tempels hier in Chiang Mai, begonnen de monikken net met het gebed voor de lunch. Erg indrukwekkend om te zien en een keer mee te maken. Toen wij wat te drinken wouden halen moest Mariska koffie halen bij "dat ene tentje" waar we langs waren gekomen. Ver was het niet, zei ze. Mensen die Mariska kennen weten nu precies wat er is gebeurd, na 10 koffietentjes en een half uur gelopen te hebben kwamen we bij dat ene tentje.. aangezien we daarvoor op de plek stonden die richting onze volgende tempel ging, konden we dit halve uur ook weer terug lopen. Met een brandende zon en 38 graden totaal niet vervelend hoor! De koffie was echter heerlijk, aldus Mariska.

DAG 8

Vandaag hebben we een scooter gehuurd om de tempels die een stuk verder van het centrum liggen te bekijken. Een scooter huren in Thailand is iets dat je gewoon gedaan moet hebben. In de chaos van het verkeer is een scooter hét vervoersmiddel om gemakkelijk overal te komen. Na even te wennen aan de scooter gingen we vol goede moed op pad richting wat umong. Na nog geen 10 minuten rijden kwamen we bij een politie checkpoint. Geen probleem dachten we, we hadden ten slotte allebei een internationaal rijbewijs aangevraagd en ik had zelfs nog nagevraagd bij de ANWB of we gewoon een scooter konden huren. De politie agent keek naar onze bewijzen en besloot dat wij aan de kant moesten komen staan. Hij vertelde dat wij geen stempel hadden voor een motor en daarom een boete zouden krijgen. Hem uitleggen dat ons rijbewijs betekent dat we ook op scooters mochten had geen nut. Deze man was er duidelijk op uit om even wat toeristen​ te naaien. Iedereen die we later spraken zei dat we gewoon genoeg hadden en geen boete hadden moeten krijgen. Gezamenlijk 22 euro armer gingen we weer op pad. De beste man vertelde ons nog wel dat deze boete betekende dat we de aankomende dagen gewoon op een scooter mochten rijden zonder opnieuw een boete te krijgen, een regel die op z'n zachtst gezegd bijzonder te noemen is.. Wat Umong dus. Een tempel die midden in de jungle ligt en grotendeels overgenomen is door de natuur. De tempel zelf was het minst bijzondere op dit complex. Voor 10B (30 cent) kon je een zakje voedsel voor de duiven, vissen en schildpadden kopen. Op een brug zaten een goede 100 duiven klaar voor hun volgende slachtoffer. Dat duiven niet de meest bange beesten zijn wisten we. Echter vliegen ze hier echt op je af en gaan overal op je zitten. Na de duiven gevoerd te hebben liepen we door naar het vijvertje. Hier kwamen de schildpadden aan zwemmen om ook een beetje voer te krijgen. Hier kregen we wel de bevestiging dat deze beestjes enorm traag waren, als het voer niet direct voor hun mond lag, hadden ze vaak niet eens door dat er voer lag.

Na Wat Umong kwam de uitdaging van de dag. Over lange bergpaden en door scherpe bochten een tocht maken naar Doi Suthep. Een tempel die bijna bovenaan een flinke berg ligt. Hier aangekomen kwam de echte uitdaging, een trap met 309 treden om bij de tempel te komen. Eenmaal bij de prachtige tempel aangekomen kwamen we aan de praat met een man die hier ondertussen al 2 weken was om tot rust te komen middels een meditatie cursus. Wat een rust had deze man over zich.

Bij de tempel hebben we onze naam op het doek gezet dat, zodra het doek volgeschreven is, om de pagode gewikkeld wordt. Je naam hierop zetten betekent dat je voor eeuwig verbonden bent aan de tempel wat geluk zou brengen. Na de mooie dag was het tijd om naar het volgende slaapadres te gaan, het Dutch guesthouse.

DAG 9

De wekker stond op 6 uur deze ochtend. Niet echt een typisch tijdstip om op te willen staan tijdens een vakantie, maar deze keer was het voor een goed doel. Ons uitstapje vandaag was naar het Dumbo Elephant Park, een olifanten park met 5 olifanten (waarvan 1 kleintje van een jaar oud). In het busje gingen we eerst over een hele lange, bochtige, gevaarlijke, steile weg naar het park. Nadat we wegreden vroeg de chauffeur of we zin hadden in een muziekje in de bus. Waar wij een Aziatisch muziekje hadden verwacht, kwam er een muzieklijst tevoorschijn met de meest vrouwelijke nummers ooit.
De chauffeur vond het rijden fantastisch en slipte een paar keer in een bocht waarna hij zelf vol in de lach schoot. De passagiers vonden het toch wat minder en waren vooral heel bij dat we eindelijk bij het park aan kwamen. Op weg naar het park waren we al langs heel veel andere parken gekomen. Een beetje research had uitgewezen dat niet al deze parken even goed waren voor zowel de olifant als de toeristen. In sommige parken wordt nog op de olifanten gereden, iets dat absoluut niet goed is voor de dieren. Van andere parken hoorden we dat het heel erg gedwongen voelt, alles wordt in sneltreinvaart afgewerkt en de olifanten moeten maar gewoon meewerken. Het park waar wij naar toe gingen, zou dat niet hebben volgens verschillende mensen.

Aangekomen bij het park viel een ding meteen op, de olifanten zaten nergens aan vast en liepen rustig door het bosje heen te eten en te spelen. Toen we aan kwamen lopen riep een van de mannen iets naar de olifanten, die begrepen het meteen want ze liepen vrijwel direct naar de plek waar wij ze even later zouden gaan voeren.

Na enige uitleg over de omgang met de olifanten, kregen we alleen een zak met fruit in de hand gedrukt en werden we naar de olifanten gebracht. De 4 grote olifanten stonden keurig achter een klein hekje te wachten tot wij ze kwamen voeren, dit was ze aangeleerd om gevaarlijke situaties te voorkomen. Het kleintje, Dumbo, vloog op ons af om de bananen uit iedereen zijn tas te stelen. Blijkbaar zijn olifanten ook gek op bananen. Tijdens het voeren kon je het fruit ook direct in de mond van de olifanten stoppen. Door BOM te roepen en je arm omhoog te houden, begon de olifant zijn slurf omhoog te doen en zijn mond open, zodat je een stukje fruit in de mond kon stoppen.

Na het voeren was het tijd voor wat foto's met de olifanten. Een kus, knuffel of een foto met de olifanten samen, voor alles werd ruim de tijd genomen en de olifanten leken het ook wel leuk en interessant te vinden. Na dit intensieve moment van werken voor de olifanten, stond er een van hun favoriete maaltijden op het programma: bananenbomen. Met een enorme snelheid werden deze gekapte bomen opgepeuzeld door de hongerige olifanten.

Nadat wij ons hadden omgedraaid om richting onze spullen te lopen, kwamen alle olifanten ook onze kant op gerend. Gelukkig riep een van de verzorgers ons en konden wij op tijd aan de kant springen voor de rennende olifanten. Nu was het tijd voor de meest bijzondere gebeurtenis, het zwemmen met en schoonmaken van de olifanten. Met zichtbaar genot liepen de olifanten voor ons uit richting de rivier, het was ondertussen ook bijna 38 graden dus zelfs de olifanten hadden het warm. Eenmaal bij de rivier aangekomen sprongen de olifanten meteen het water in. Wij kregen emmers en borstels om de olifanten schoon te maken. Terwijl wij de olifanten nat gooiden met emmers met water, besloot één olifant dat het hem niet snel genoeg ging. Met een flinke plons liet hij zich in het water vallen, een aanzicht dat toch wel wat vreemd is. Nadat de olifanten goed nat waren gemaakt, was het tijd voor enkele groepsfoto's samen met de olifanten. 2 olifanten vulden hun slurf met water en spoten, op het moment dat de mannen het teken gaven, hun slurf leeg over de groep. Op de terugweg van de rivier gooiden de olifanten hun rug vol met zand, iets dat ze doen om de koelte van het water langer vast te houden. Na een heerlijke lunch was het tijd voor de terugreis van een fantastische, bijzondere dag bij de olifanten. Wat een mooi park, waar echt te zien valt hoeveel lol de olifanten hebben en hun verzorgers ook. Alles voelt ongedwongen en er wordt echt tijd gemaakt voor iedereen. Een aanrader voor iedereen die naar een olifantenpark in de buurt van Chiang Mai wil: Dumbo Elephant Park.

DAG 10

Na lang wikken en wegen besloten we vandaag om scooters te huren voor de reis naar Pai. Dit is een route van 133km, waarvan 86km door de bergen met flink scherpe bochten en steile hellingen. Het is werkelijk een prachtige route met een aantal fantastische uitzichten, al is het wel een flinke afstand om af te leggen op een scooter. Absoluut een aanrader, maar je moet wel bereid zijn om zeker 5 uur op de scooter te zitten. Aangekomen in Pai viel een ding meteen op, alles gaat hier in een aantal versnellingen lager. De mensen rijden minder hard, lopen minder hard en lijken erg relaxed. In een guesthouse dat een houten hutje middenin de jungle is, krijg je ook echt meteen het rustige gevoel dat je alles lekker relaxed wil doen. Het ziet ernaar uit dat dit plaatsje ons wel gaat bevallen.

DAG 11

Voor het eerst deze reis allebei een goede nachtrust gehad​. Na een heerlijk ontbijtje bij het guesthouse kozen we er vandaag voor om heerlijk een dag lang aan het zwembad te liggen. Het zwembad van Pai is een weerspiegeling van de sfeer die in Pai heerst. De muziek bestaat uit remixes in een relaxte, reggae achtige manier, de werknemers werken heerlijk rustig en de mensen liggen voornamelijk niks te doen. Na 6 uur lang in en rondom het zwembad gehangen te hebben en aan onze kleur te werken (al is die voor Nederlandse begrippen nu waarschijnlijk al vrij bruin), vonden we het mooi geweest en reden we terug naar het guesthouse. 's Avonds zijn we naar de walking street gereden. Deze straat wordt iedere avond omgetoverd tot een volledige markt waar van alles te verkrijgen is. Een van de dingen die hier geweldig kan, is het eten van kleine hapjes. Voor een erg lage prijs kan je bij verschillende tentjes kleine dingen eten. Onze maaltijd bestond uit: kipspiesjes, kipburger, pizzaburger, crepe & verse aardbeien. Dit alles voor omgerekend zo'n €2,50 per persoon. Na deze maaltijd zijn we nog even een bar in gedoken. Hier werd goed duidelijk dat Pai een plaats is die veel alternatieve mensen trekt. Waar de outfit van sommige mensen al lichtelijk bijzonder genoemd mag worden, waren de dansmoves, of het ontbreken van dansmoves, op sommige momenten gewoon raar te noemen. Echter valt wel op te merken dat iedereen hier volledig zichzelf is en kan zijn. Het mooiste aan deze bar was de band, dit waren overduidelijk 3 goede vrienden aangezien ze de grootste lol hadden met elkaar om van alles en nog wat. Al met al is Pai een heerlijke plaats met een mooie sfeer.

DAG 12

Onze laatste dag in Pai. 's Ochtends zijn we opgestaan om naar de Pai Canyon te gaan. Deze zou lijken op de Grand Canyon. Daar aangekomen is ons niet echt duidelijk geworden waarom dit zo zou zijn, het was een mooie plek maar het leek niet op de Grand Canyon.. tijdens een wandeling gleed Mariska weg op het gladde zand, waardoor mevrouw nu een redelijke schaafwond op haar knie heeft. De canyon was jammer genoeg gedeeltelijk afgebrand in de afgelopen week, iets dat blijkbaar vaker voorkomt in deze tijd van het jaar.
In de middag hebben we nog een rondje op de scooter gereden door het landschap van Pai, om vervolgens te eindigen bij de Canyon waar we, met zo'n 100 andere toeristen, de zonsondergang hebben meegemaakt. Morgen vertrekken we uit deze mooie plaats op zoek naar nieuwe avonturen, die ons binnen enkele dagen zullen leiden naar ons 2e land van deze reis: Laos!

1. Bert Wildeboer:
    18 maart 2017
    Mooi verhaal weer Koen.. kijk uit naar het vervolg van jullie avonturen in Laos
  2. Nanny:
    19 maart 2017
    Mooie reisblog! Ik zou zeggen, ga vooral zo door!
  3. Annie Pierik.:
    22 maart 2017
    Hoi Koen en Mariska. Mooi geschreven. Leuk om te volgen. Deze olifanten waren wel erg rustig en relaxed. Prettige reis verder. Groetjes van Speenkruid 9.