De laatste weken in Vietnam & 2e keer Bangkok!

24 mei 2017 - Bangkok, Thailand

DAG 58

Vroeg in de ochtend werden we opgehaald door een man die ons aan de straat zette en zei, er komt zo vanzelf een busje die stopt en daar moet je instappen. Bijzondere hieraan is dat dit op een plek was waar constant busjes stopten, gelukkig kwam na 10 minuten het juiste busje ons ophalen en begonnen we met onze reis naar Ha Long Bay. Met een kleine groep van zo'n 12 mensen gingen we in de bus richting de haven. Langzaam maar zeker begon het landschap te veranderen en kregen we de eerste aanblik van hetgeen dat Ha Long zo bekend maakt. Eenmaal op de boot kregen we een heerlijke lunch en begonnen we langzaam te varen richting de bekende stukken van Ha Long Bay. Het ene na het andere prachtige uitzicht komt langs en het blijft bijzonder wat je ook ziet. Na een uurtje varen komen we aan bij de eerste stop, de surprising Cave. Dit is een grot die compleet is voorzien van de meest bijzondere stenen en kleuren. Daarnaast lijken veel rotsformaties, met enige fantasie, op dingen zoals een kip, een kanon of een vrouw die een kind draagt. Na de grot varen we naar Titop Island, de plek waar je het beste uitzicht hebt in Ha Long. Na een kleine klim naar de top van het eiland sta je werkelijk waar versteld van het uitzicht. Overal waar je kijkt zie je de mooiste uitzichten en met de bijna ondergaande zon is dit misschien wel het mooiste uitzicht dat we hebben gehad tijdens onze reis. Nadat we terug op de boot zijn, varen we naar de plaats waar we op de boot gaan overnachten. Na een heerlijke diner sluiten we de avond met de groep af met karaoke en inktvis-vissen (helaas niks gevangen).

DAG 59

Opnieuw vroeg opstaan maar deze keer met een superleuke reden. Sinds een week is het door de overheid weer toegestaan om te mogen kayakken in Ha Long en we zaten met de boot precies in de baai waar dit kon. Met de kayak konden we op ons eigen gemak een stukje verkennen waar de boten niet kunnen komen, je moet er namelijk een vrij lage opening van de baai voor door. Binnenin de baai was het uitzicht adembenemend. Op de rotsen klommen apen en verder was alles groen, voorzien van enorme rotswanden en prachtig blauw water. Enorm genieten om hier rond te mogen varen in een kayak. Na het kayakken vertrekken we met de boot naar Cat Ba. Na een tocht van 2 uurtjes komen we aan op het grootste eiland van Ha Long. Hier gaan we met een busje richting een berg in het midden van Cat Ba. Dit is de hoogste piek van Cat Ba en zorgt daardoor voor een prachtig uitzicht. De klim is uitdagend en zeker niet makkelijk te noemen, maar dit is het volledig waard als je eenmaal boven bent. Overal waar je kijkt zie je groene bergen, ongerepte natuur en niet uit te leggen hoe prachtig dit is. Nadat we de tocht naar beneden weer overleefd hadden zijn we met het busje naar het hotel gereden, waar opnieuw een heerlijke lunch klaar stond. Na de lunch zijn we nog naar monkey beach gegaan. Dit is een strand op een eiland dat wordt overheerst door apen. Als je niet oppast ben je je zonnebril, fles water of zelfs camera zo kwijt. Prachtige beesten om te zien maar het heeft ook wel iets beangstigends aangezien ze vrij agressief zijn tegenover de vele toeristen.

DAG 60

Alweer 2 maand weg uit Nederland. Het is niet te bevatten hoe anders alles hier gaat en hoe snel je daar eigenlijk aan gewend raakt. Gelukkig zijn we nu nog op een plek waar je niet aan gewend kan raken, door de pracht van de omgeving. Om 8 uur hebben we ontbijt in het hotel op Cat Ba. Uiteraard is het weer heerlijk, zoals al het eten deze tour. Met een busje maken we onze laatste tocht over Cat Ba richting de boot. Als we wegvaren beseffen we ons pas echt dat dit alweer de laatste momenten zijn op de wateren van Ha Long Bay. Wat een plek, wat een natuur, wat een landschappen. Ha Long Bay was alles dat we ervan verwachtten en waarschijnlijk nog wel meer. Na de laatste lunch op de boot kwamen we aan bij de haven waar we jammer genoeg in de bus stapten die ons terugbracht naar Hanoi. Vanaf hier begon voor ons een lange tocht, van 13-17 in de bus van Ha Long naar Hanoi en van 18-8 in de bus van Hanoi naar Hue. Absoluut niet fijn, maar wel een efficiënte manier om snel veel afstand af te leggen.

DAG 61

Nadat ik al eventjes wakker ben zie ik ineens de contouren van een stad vanuit het bus raam. Langzaam maar zeker zijn we toch echt aangekomen in Hue. De nacht in een nachtbus was, zoals altijd, weer waardeloos. In veredelde stoelen lig je krap te slapen waardoor je het soms heel warm krijgt en daarna weer ijskoud. Vaak schiet je wakker door het getoeter van de chauffeur of gewoon door de rijstijl. Maargoed, niet teveel klagen als we op vakantie zijn he. Na een stukje lopen naar ons hostel zijn we lekker wat gaan lunchen en een beetje rondgelopen door Hue. Aangezien we toch wel moe waren hebben we verder weinig gedaan en zijn we op tijd gaan slapen, om morgen wel fit te zijn om dingen te verkennen.

DAG 62

Op verkenning in Hue. Wij lazen van tevoren heel veel verschillende verhalen over deze stad. Mensen vonden het of geweldig of matig. We besloten de proef op de som te nemen en naar het oude keizerlijke centrum van de stad te gaan. Wij horen duidelijk bij de groep die het matig vindt.. Het centrum is niet zo bijzonder als dat het wordt voorgedaan en we waren niet echt onder de indruk van wat we te zien kregen. Het was wel heel anders dan in veel andere plekken, door de duidelijke Chinese invloed, maar al met al niet zo geweldig. Na een lange dag in de brandende zon zijn we lekker wat gaan eten en vervolgens op tijd naar bed voor de tocht van morgen.

DAG 63

Vroeg in de morgen werden we opgehaald door 2 vrouwen van het motorbedrijf. Beiden achterop de scooter reden we naar het bedrijf waar we onze spullen konden achterlaten en op onze gehuurde scooters konden stappen. Vandaag is de dag dat we op de Hai Van pass gaan rijden. Deze weg tussen Hue en Hoi An schijnt een van de mooiste wegen te zijn in Vietnam en we maken ons dus klaar voor een dag genieten. Voordat we kunnen beginnen met het genieten van de tocht moeten we eerst nog levend uit Hoi An komen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het verkeer is, zoals overal in Azië, enorm hectisch en een klein moment van concentratieverlies kan een ongeluk tot gevolg hebben. Gelukkig redden we het zonder al te veel moeite om Hoi An veilig te verlaten. Eenmaal op de weg zijn er een stuk minder andere bestuurders en wordt het rijden een stuk fijner. Langzaam beginnen er bergen te ontstaan en komen we langs mooie stukken van rivieren en meertjes. Na een korte stop bij de Elephant Springs, waar je even kan afkoelen in een rivier midden tussen de bergen, komen we aan bij de Hai Van pass. Vrijwel meteen begint de weg sterk omhoog te gaan, op sommige punten een helling van zo'n 12%. Na een ruim half uur komen we aan op het hoogste punt van de pass. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de stad Da Nang en de natuur rond deze stad, inclusief de zee. Nadat we weer langzaam naar beneden zijn gaan rijden komen we langzaam weer uit de natuur en aan in de buitenste wijken van Da Nang. Vervolgens zijn we nog naar de Marble Mountains gereden. Dit zijn kleine bergen middenin de stad Da Nang waar veel tempels, grotten en uitzichtpunten op te vinden zijn. Na deze bergen zijn we na een lange dag veilig en wel aangekomen in Hoi An. Al met al een prachtige dag, maar wel slopend door het aantal uren dat je op een scooter zit. Klein minpuntje, ondanks 3x smeren met factor 45 hebben we beiden onze armen, nek en benen verbrand...

DAG 64

Na de lange tocht van gisteren waren we allebei toch wel redelijk moe en besloten we lekker uit te slapen. In de middag hebben we heerlijk rondgelopen door Hoi An. Wat een prachtige stad. Veel bezienswaardigheden zijn er niet maar de straten van het centrum en de sfeer die er hangt zijn al mooi genoeg. Absoluut een plaats die hoog op onze lijst van must do’s komt.

DAG 65

Vandaag maar iets eerder opgestaan om het ontbijt wel mee te maken. Na een lekker ontbijtje hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar het volgende hotel gefietst op gehuurde fietsjes. Nadat we onze spullen hebben gedropt zijn we naar het strand gefietst. Na een klein fietstochtje van 20 minuten kwamen we aan op een strand vol palmbomen. Gelukkig was het niet zo zonnig dus hoefden we ons minder zorgen te maken over verbranden. Na de verbranding van 2 dagen geleden zijn we nu ondertussen gelukkig niet meer rood en is het redelijk bruin geworden. Na een heerlijke middag op het strand zijn we teruggegaan naar Hoi An. In de avond hebben we vervolgens nog even genoten van de goedkope drank die Hoi An te bieden heeft. In een bar gevuld met backpackers voor zo'n 2,50 euro per stuk flinke cocktails en mixdrankjes gehad, prima vol te houden!

DAG 66

Onze laatste dag alweer in het prachtige plaatsje Hoi An. Na lekker te hebben uitgeslapen zijn we eerst bij een heel leuk restaurantje gaan ontbijten/lunchen. Vervolgens zijn we rondgelopen door de sfeervolle straten van Hoi An. Mariska heeft nog een mooie​ zelfgemaakte jumpsuit gekocht en ik heb Mariska nog even ingemaakt met poolen (voor het eerst deze vakantie, meestal wint zij).. Na een diner bij hetzelfde restaurant als gisteren liepen we in alle rust terug naar ons hotel. Het was ondertussen kwart voor 6 en we zouden niet voor 6u/half 7 worden opgehaald. In Zuidoost Azië betekent dat dus half 7.. Dit keer echter niet, terwijl Mariska een supermarktje binnenloopt rijdt er een mini van langs waarvan ik zeg “goh dat zou zomaar onze bus kunnen zijn”. En ja, dat was onze bus. Met veel gehaast stapten we in, zonder onze tassen nog te kunnen pakken voor de lange rit in de bus. Snel werden we naar de bus gebracht en werden we de bus bijna ingedrukt. Het leek er niet op dat dit de bus was die om 7 uur zou vertrekken en dat de vrouw die ons het had verkocht dus een mooi verkooppraatje had gehouden. Nu maar hopen dat dit wel de bus is die morgen om 9u in Dalat aankomt, en niet pas rond 12 uur… In een nachtbus merk je trouwens wel echt dat je in Azië bent en niet in Nederland. Naast mij ligt op dit moment een man te zingen en aan de andere kant van mij was een vrouw heel luidruchtig een telefoongesprek aan het voeren, dit terwijl de meeste mensen eromheen gewoon proberen te slapen. Niemand zegt er echter wat van en iedereen laat iedereen doen wat ze willen, prachtige cultuur.

DAG 67

Daar sta je dan, om 7 uur midden op het busstation van Dalat. Waar de stad langzaam ontwaakt moeten wij een taxi pakken om richting het centrum te komen. We besluiten om de taxi te delen met 2 dames die ook naar het centrum moesten, konden we de kosten mooi delen wat weer wat scheelt. Halverwege bedenkt een van de dames ineens dat ze 2 tassen mee had en er maar 1 in de taxi heeft gedaan.. we stappen dus uit en stappen maar, na eventjes te zoeken, in een andere taxi die ons naar ons guesthouse brengt. Hier aangekomen konden we helaas nog niet in onze kamer. We zijn dus maar terug naar het centrum gelopen om even te ontbijten en de stad te verkennen. Heel veel is er niet in Dalat. Ten minste, niets bijzonders wat je echt gezien moet hebben. Na een paar uurtjes lopen we terug naar het hotel waar we eigenlijk de rest van de dag ook zijn gebleven.

DAG 68

Na lekker uitgeslapen te hebben zijn we gaan ontbijten en richting een enorm winkelcentrum gelopen. De reden dat we naar Dalat wouden was om de Canyoning Tour te doen, waar je langs watervallen naar beneden klimt. Mariska voelt zich helaas zo slecht dat we hebben moeten besluiten om dit toch maar niet te doen. Nadat we naar het winkelcentrum zijn geweest zijn we terug naar de kamer gegaan en wachten we eigenlijk tot we morgen richting Ho Chi Minh kunnen vertrekken.

DAG 69

Nadat we vroeg waren opgestaan omdat we om 11u opgehaald zouden worden voor de bus, zaten we om kwart voor 11 klaar. Uiteraard kwam er pas om kwart voor 12 iemand langs om ons op te halen, we kijken er ondertussen al niet eens meer van op. Om 12u vertrekt onze bus naar Ho Chi Minh. Na een tocht van 6u komen we aan in Ho Chi Minh en gaan we naar ons hotel. Hier komen we erachter dat er blijkbaar een enorm stuk vol met backpackers is in Ho Chi Minh. De vorige keer zaten we hier dicht bij maar hebben we het nooit gezien, zo blijkt maar weer dat dezelfde plekken altijd kunnen verrassen.

DAG 70

Vroeg opgestaan om een dag tour op de Mekong Delta te doen. Na 3 uurtjes met de bus kwamen we aan bij onze boot. We vaarden langzaam over de Mekong langs verschillende stops. Eerst stopten we bij een kokosnootsnoep fabriekje, waar je het snoep ook mocht proeven. Jammer genoeg vonden we het allebei niet lekker. Hierna gingen we naar het eiland waar we lunch kregen. Hier waren vervolgens meerdere activiteiten die we konden doen. Een van de bijzondere activiteiten was krokodil voeren. Met een stuk vlees aan een hengel kon je de krokodillen voeren. Indrukwekkende beesten om te zien, ook de enorme kracht in hun kaken is bizar om te zien. Vervolgens naar een honing makerij. Hier kregen we verse honing met thee te proeven, erg lekker! Vervolgens kregen we nog de kans om met een slang op de foto te mogen. Mariska heeft haar angst overwonnen en we hebben allebei een foto met een slang om onze nek! Hierna kregen we nog een rondvaart in een klein bootje over een klein stuk van de rivier naar een dorpje op het eilandje. Na wat vers fruit liepen we terug naar onze grote boot die ons terug naar de bus bracht.

DAG 71

Vandaag vertrekken we naar Bangkok. Na even uitgeslapen te hebben liepen we naar een restaurantje om te ontbijten en een drankje te doen, aangezien we pas rond 2u werden opgehaald. Toen we om half 2 wouden teruglopen naar ons hotel, begon het helaas te storten. Regen in Azië is anders dan in Nederland. Er valt hier namelijk in een uur zoveel dat de straten blank staan, en daarna schijnt de zon vaak weer. Zeiknat kwamen we aan bij ons hotel, waar we meteen de taxi in moesten stappen die al stond te wachten.

Eenmaal aangekomen in Bangkok na een korte vlucht van zo'n 1u en 15 minuten, kregen we deze keer gelukkig onze tassen wel. Een groot verschil met de vorige keer op dit vliegveld is dat we meteen wisten wat we moesten doen, waar we heen moesten, etc. Dus vrij snel kwamen we bij het metrostation aan dat het dichtst bij ons hotel zat en vanaf daar pakten we een tuktuk naar de drukste straat van Bangkok, Khao San Road. Midden in deze straat staat ons hotel voor de aankomende 3 nachten. Gek is de beste manier om deze straat te omschrijven. Vol met eetkraampjes, mensen die schorpioen verkopen, kleding en heel veel drank. Na een maaltijd en een drankje zijn we terug naar de kamer gegaan en de gekte nog even aan ons voorbij laten gaan.

DAG 72

Vandaag hebben we niet zo heel veel gedaan. Voornamelijk rondgelopen over de drukke straat en lekker chill op terrasjes gezeten. In de avond hebben we heerlijk een paar drankjes gedronken en kwamen we na een gezellige avond uit pas laat in bed.

DAG 73

Lichtelijk brak staan we op. Vandaag gaan we richting het winkelcentrum. We hebben ondertussen allebei door dat we wel iets meer kleding kunnen gebruiken, zeker aangezien bij mij een shirt en broek kapot zijn en Mariska haar kleding niet zo tactisch heeft gekozen voor de reis. Midden tussen de arme wijken komen we ineens uit in Siam. Het winkelcentrum van Bangkok. De duurste winkels zitten hier en op de 5e etage kan je doodleuk een Ferrari kopen. Nadat we beiden wat nieuwe kleding hebben gevonden, halen we nog wat avondeten bij de MC Donalds. Af en toe gewoon heerlijk haha. In de avond zijn we ook weer goed uitgegaan en kwamen we ook weer vrij laat in bed..

DAG 74

Waar het gisteren nog meeviel, staan we nu toch echt op met een flinke kater. Op het wisselen van hotel na hebben we vandaag eigenlijk niks gedaan.

DAG 75

Onze laatste echte dag in Thailand, voor nu. Ook vandaag was geen bijzondere dag, een beetje op een terras hangen, even langs de winkels lopen op zoek naar goedkope kleding en een drankje doen na het avondeten. Verder op tijd naar bed voor de vlucht van morgen.

DAG 76

Vroeg opstaan want vandaag is het eindelijk zo ver. We vertrekken naar Indonesië! Een van de plekken waar we het meest naar uitkeken gaan we nu dan toch echt bezoeken. Na een snel ontbijtje pakken we de taxi naar het vliegveld en staan we met veel plezier te wachten tot we eindelijk vertrekken richting Indonesië…

1. Nanny:
    24 mei 2017
    Koen, wat schrijf je geweldig. Mooie foto's. Elke keer weer een feestje om te lezen
  2. Evelien:
    24 mei 2017
    Heerlijke verhalen om weer te lezen. Genieten maar samen!!
    Ps. Mariska: zalig...geen tactische kleding mee (je kon er wel een van Wildeboer zijn;-)
  3. Celine:
    24 mei 2017
    Super mooie verhalen weer!
  4. Bert Wildeboer:
    24 mei 2017
    Ik val in herhaling... fantastisch!!
  5. Guenter Gauff:
    25 mei 2017
    Das hätte ich früher auch gerne gemacht. Freue mich schon über die Berichte aus Alaska, dort war ich vor 2 Jahren. Alles Gute
  6. Jolanda:
    31 mei 2017
    Wat is het weer genieten van jullie geweldige reisverhalen! Wát een belevenis! De dagen in Vietnam zijn ook heel handig te gebruiken als leuke en mooie reistips voor Stef. Die gaat 26 juli 4 weken met een vriend backpacken door Vietnam. Heel veel plezier in Indonesië! Groetjes uit Elst