De 2e helft van Indonesië & KL

2 juli 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

En toen wisten we ineens wat we vergaten, het blog... Ondertussen alweer bijna een maand geleden dat de laatste update is geweest. Dit is het eerste deel van deze afgelopen maand, het volgende stuk komt binnenkort!

DAG 92

We verlaten ons kleine paradijsje op Gili Meno vandaag voor alweer het laatste eiland van de Gili's. De zee is ruig en de boottocht van Gili Meno naar Gili Air is daardoor niet bepaald comfortabel. Nadat we zijn aangekomen op Gili Air lopen we naar ons hotel. De eigenaar is echt een geweldige vent. Alles gaat bij hem 1 of 2 standjes trager dan bij de rest van de mensheid, maar het is een enorme grappige en aardige vent. We lopen naar het strand en nemen allebei een Radler biertje van het nationale biermerk. Voor iedereen die ooit nog in Indonesië komt, Bintang Radler is absoluut een aanrader! Genietend van de zon, zee en strand liggen we lekker op onze strandbedjes tot de zon al bijna onder is. Ook Gili Air gaat ons weer uitstekend bevallen zo te zien!

DAG 93

We staan op tijd op en huren snorkels. Vandaag gaan we samen op zoek naar schildpadden in de zee. Gili Air is de perfecte plek om te snorkelen, je loopt zo de zee in en zwemt binnen een kleine 200m tussen het koraal. Nadat we even wat stukken hadden bezocht die wat minder waren voor het snorkelen, aangezien er een flinke stroming stond en er niet overal even veel zichtbaar was, vinden we eindelijk een geschikte plek. We moesten eerst even opnieuw naar de snorkel verhuur, want ik was zo slim om mijn snorkel te verliezen in de zee...
Wat een prachtig uitzicht tussen de vissen en het koraal. We zien de meest bijzondere vissen en mooie stukken koraal. Als we eigenlijk op het punt staan om even uit het water te gaan, zie ik ineens iets groots zwemmen achter Mariska. En voor we het weten zwemmen we 2 meter van een schildpad af. Wat een prachtig beest en wat een geluk om dit van zo dichtbij mee te mogen maken. Zeker aangezien we compleet met z'n 2en waren en er geen mensen om ons heen ook naar de schildpad gingen. We besluiten snel heen en weer naar de kamer te gaan om de GoPro te pakken. Die hadden we in eerste instantie niet meegenomen, maar we wilden toch wel een film van deze beesten. Als we terugkomen duurt het een flinke tijd voor we er eentje zien. Mariska denkt in eerste instantie dat ze een rog ziet, maar als ze dichterbij komt ziet ze dat het een schildpad is. Ook deze is weer alleen bij ons en is in alle rust aan het eten op de bodem van de zee. In totaal hebben we zo'n 10 minuten rond de schildpad gezwommen nadat hij verdwijnt in de diepte van de zee. Een onvergetelijke en onbeschrijfelijk gevoel om zoiets mee te maken. Tot mariska's geluk gooide een man een stuk brood naar haar toe vanuit een boot. Hier kwamen alle vissen opaf wat prachtige beelden opleverde van de GoPro. En even later zagen we in de verte nog een schildpad! Voldaan en gelukkig lopen we de zee uit. Hier verlies ik, ja het was een top dag voor deze kluns, een van mijn slippers door een hele sterke stroming. Gelukkig spoelt deze even later nog aan en lopen we lachend terug. Al met al echt een geweldige dag, we kunnen met een voldaan gevoel terugkijken op onze tijd op de Gili's, heerlijk!

DAG 94

Voor de laatste keer staan we op op een van de Gili eilanden. We vertrekken vroeg naar Senggigi, een plaats op Lombok. De Gili's waren geweldig, maar jammer genoeg kan je er niet voor eeuwig blijven.. op een verre van rustige zee vertrekken we met de boot naar de haven van Lombok. Vanaf hier lopen we naar de bus. Ten minste, we hadden een bus verwacht. We komen terecht in een veredelde auto, waar we naast de chauffeur met 6 mensen in komen te zitten. De auto was verre van goed, te klein en de tassen moesten op het dak worden vastgemaakt. Gelukkig kwamen we zonder het verlies van spullen aan bij ons hotel. Nadat we zijn ingecheckt lopen we even naar het strand van Senggigi. Na een paar uurtjes op het strand gaan we uit eten. We komen gelukkig terecht bij een Duits restaurant. Ik bestel een echte Wienerschnitzel (die echt precies was zoals je hem krijgt in Duitsland) en Mariska heerlijke malse kip. Verbaasd over de kwaliteit van het eten ten opzichte van de prijs besluiten we meteen om hier morgen ook maar te gaan eten.

DAG 95

Vandaag hebben we eigenlijk de hele dag alleen maar aan het zwembad van het hotel gelegen, heerlijk! In de avond opnieuw gegeten bij het Duitse restaurant in de straat, en opnieuw was het weer heerlijk!

DAG 96

We staan al een tijdje te wachten op ons vervoer als we besluiten eens naar de persoon te lopen waar we het geboekt hadden. De bus was ten slotte al zo'n 45 min te laat. Meteen nadat we langs waren geweest kwam onze buschauffeur eraan om te vertellen dat de bus ergens anders kapot was gegaan. Hij zou ons met een privé auto brengen, maar die kwam nu pas deze kant op en dat duurde nog eventjes. Na een fijn ritje in een privé auto kwamen we uiteindelijk aan in Kuta. Nadat we even rustig op onze hotelkamer hebben gezeten, lopen we een stukje over het strand van Kuta en door het plaatsje.

DAG 97

Na een matige nacht worden we wakker. De moskee zit dicht bij dit hotel en het lawaai dat hier uit komt stopt pas rond 1 uur snachts blijkbaar. Op een gehuurde scooter vertrekken we naar een van de vele strandjes die rondom Kuta liggen. We komen uit op een heerlijk zandstrand, in een redelijk ondiepe baai waardoor je er perfect even een duik in de zee kan nemen. Ook is er een schommel gemaakt die zelfs iets in de zee staat. Al met al een echt vakantieplaatje van een prachtig zandstrand. En zo pakken we rond 2 uur de scooter opzoek naar het tweede prachtige strandje. Een heerlijke manier om zo de natuur en de plaatsjes van Lombok te ontdekken.

DAG 98

We slapen lekker uit en checken zo laat mogelijk uit. Vandaag vliegen we van Lombok naar Bali. Na een dagje op een terras pakken we een taxi naar het vliegveld waar we het vliegtuig op tijd in kunnen. Nadat we zijn opgestegen landen we maarliefst 25 minuten later in Denpasar. Vanuit hier pakken we een taxi naar Ubud.

DAG 99

We staan op en na een lekker ontbijtje lopen we richting het monkey forest. Dit is een stukje oerwoud middenin het dorpje Ubud waar een grote hoeveelheid apen zit. Al op de weg naar het forest toe zien we meerdere apen op daken, op straat en in bomen. Eenmaal binnen weet je niet wat je overkomt. Werkelijk overal waar je kijkt zijn apen. Ze rennen 10cm langs je heen, springen op je nek en proberen dingen van je te stelen. Het zorgt voor geweldige aanzichten, prachtige foto's en enorm veel grappige momenten. Na een stuk rondgelopen te hebben komen we bij een plek waar je een foto kan maken terwijl er een aap op je schouder zit. We kopen wat bananen en gaan staan, al snel komen er 2 apen op ons af en de eerste foto wordt gemaakt. Als deze apen ineens weg springen kijken we naar links en komt de grootste aap van deze groep eraan gelopen. De man die ons helpt zegt tegen mij “Ooh the gangster is coming” en voor ik het weet springt een, toch wel redelijk zwaar, alfa mannetje op mijn schouder. Een paar mooie foto's, twee vieze shirts en opgegeten bananen verder verlaten we het monkey forest. Wat een gave plek om de apen nog echt wild rond te zien lopen.

DAG 100

Op deze regenachtige dag zijn we met een scooter naar de rijstvelden gereden. Hier loop je midden tussen de velden en midden tussen de natuur met mooie uitzichten. Naast de rijstvelden hebben we nog 2 mooie tempels bezocht. Een daarvan had een heilig waterbron waar mensen zich in konden wassen (en wat ook genoeg mensen deden) wat er bijzonder uitzag. Eenmaal teruggekomen in Ubud zijn we met een taxi naar Canggu gebracht.

DAG 101

Vandaag hebben we weinig gedaan. Na een flinke portie uitslapen, zijn we een beetje door Canggu gelopen en daar hield de dag eigenlijk wel mee op.

DAG 102

Op een scooter vertrekken we richting het strand van Canggu. Zwemmen is hier verboden en als je naar het water kijkt snap je waarom. Enorme golven en flinke stromingen zorgen voor een perfecte plek voor surfers, maar een slecht stuk voor zwemmers. Vanaf een ligbedje hebben we hier genoten van de surfers die op de enorme golven oefenen. Na een lekker rustig dagje gaan we op tijd naar bed, want morgen komt er een lange dag aan.

DAG 103

De wekker staat vroeg, want vandaag gaan we een super gave activiteit doen: surfen! We worden opgehaald bij ons hotel in Canggu en rijden naar Kuta. Hier krijgen we speciale shirts aan en lopen we met de surfplanken richting het strand. Na even een uitleg te krijgen over de techniek, worden we zo het water ingezet en moeten we maar gaan oefenen. De eerste paar keren val je alleen maar, want de techniek is vrij veel om te onthouden en één foutje zorgt ervoor dat je geen balans hebt. Na een paar keer begint het langzaam beter te gaan en soms kunnen we zelfs flinke stukken op de plank blijven staan! Erg gaaf om te doen, zeker als het goed gaat. Moe van de toch wel redelijke inspanning komen we aan bij ons nieuwe hotel. In de middag gaan we naar het strand om even lekker tot rust te komen in de zon. Savonds zijn we nog lekker uit geweest in de bekendste club van Kuta. Al met al een geslaagde dag.

DAG 104

Na goed uitgeslapen te hebben lopen we richting de boulevard waar we wat winkeltjes bezoeken en wat spulletjes kopen, daarna richting het strand waar we een heerlijke rustige dag aan het water hebben gehad.

DAG 105

Heel vroeg in de morgen staan we op om te vertrekken naar het vliegveld. Onze laatste uren in Indonesië zijn aangebroken als we om 4u sochtends in de taxi stappen. Op het vliegveld blijkt jammer genoeg dat onze vlucht vertraging heeft, in plaats van 7u in de ochtend vertrekken we om 9 uur. Na 2 uur langer gewacht te hebben, stijgen we dan toch echt op en vertrekken we richting Kuala Lumpur! Hier aangekomen nemen we een taxi naar ons hotel, een goedkoop hotel op een perfecte locatie. Als diner besluiten we ergens te eten waar onze beide gerechten zo pittig waren, dat we het er allebei toch wel even een beetje moeilijk mee hadden..

DAG 106

Vandaag onze eerste volle dag in Maleisië. We zijn allebei ondertussen toe aan wat nieuwe kleding, aangezien het reizen toch een tol eist van je kleding. Shirts rekken uit, kleuren vervagen en op de een of andere manier verliezen we bij het wassen iedere keer ook een beetje. We hebben deze dag dus de winkelcentra van KL bezocht en er is maar één woord dat je te binnen schiet: immens. In een van de centra waren maar liefst 10 verdiepingen met zo'n 600 winkels en een indoor attractiepark. Je kunt je dus wel voorstellen dat we allebei genoeg leuke kleding hebben gevonden.

DAG 107

Vandaag begon met het idee om een busticket te kopen voor de bus naar Malakka morgen. Online hadden we gelezen dat dit kon bij een busstation bij ons in de buurt. Na 20 minuten lopen kwamen we hier aan, waar we geen tickets konden kopen. Blijkbaar was dit veranderd en moesten we 8 km verder zijn bij een bushalte. Op dit moment dus maar kennis gemaakt met het openbaar vervoer van KL, wat overigens best prima werkt als je het eenmaal door hebt. Nadat we de tickets hebben gekocht zijn we doorgegaan maar het KLCC, het bekendste winkelcentrum van Kuala Lumpur met de petronas torens erboven. Hier hebben we de rest van de dag rondgelopen met zonsondergang de watershow in het park bekeken. In de avond zijn we nog naar de bioscoop geweest om de film Despicable Me 3 te zien. Deze werd uitgezonden in de beanie zaal, een zaal waar 15 2-persoons zitzakken in liggen waardoor je heerlijk naar een film kan kijken.

DAG 108

Vroeg opgestaan om de bus naar Malakka te pakken. Eerst vanaf ons hotel nog even naar het centraal station van KL zien te komen. Aangezien we verwacht hadden in de spits te zitten (tussen 8 en 9), gingen we ruim op tijd weg om onze bus niet te missen. Blijkbaar is de spits niet op dit tijdstip, want de metro was niet vol en we waren dus ruim op tijd bij de bus. Na een tocht van 2 uur kwamen we aan in Malakka. Bij ons hotel aangekomen zijn we nog even naar het grootste winkelcentrum van Malakka geweest en vervolgens weinig bijzonders gedaan.

1. Bert Wildeboer:
    4 juli 2017
    Mooi verhaal weer Koen.. geweldig wat jullie allemaal doen.. wat een ervaringen, jullie maken in 5 maand meer mee als anderen in hun hele leven :D..
  2. Patricia Grijsen:
    15 juli 2017
    Wauw wat een verhalen zeg prachtig!