Bangkok & Ayutthaya

12 maart 2017 - Chiang Mai, Thailand

De eerste 5 dagen in Thailand zitten erop. Op het moment van schrijven zitten we in de nachttrein van Ayuthaya, de oude hoofdstad van Thailand, naar Chiang Mai.

DAG 1

In het vliegtuig naar Moskou kregen we te horen dat we zo'n 25 minuten later zouden landen. In principe geen probleem, alleen met een overstap van een uur en een kwartier hou je dan, voordat je uit het vliegtuig stapt, ineens maar 30 minuten over. Op het vliegveld werden we opgewacht door iemand die ons snel naar de juiste gate bracht. Eenmaal geland op het vliegveld van Bangkok kwam de volgende verrassing om de hoek kijken: onze tassen besloten dat ze nog iets langer op Moskou wouden blijven liggen en waren niet samen met ons het vliegtuig in gekomen. Dit is hier blijkbaar een heel normaal probleem, gezien het enorme Bagage Service Centrum dat aanwezig was. Onze tassen zouden met het volgende vliegtuig richting Bangkok komen, dat ongeveer 2,5u later zou landen. De tassen zouden dan nog wel afgeleverd worden bij ons guesthouse.

Eenmaal uit het vliegveld stond het volgende avontuur op de stoep. Mariska had besloten dat het leuk zou zijn om meteen gebruik te maken van het volledige openbaar vervoer dat Bangkok te bieden heeft. Wij hadden keurig opgezocht naar welke halte we moesten en liepen vol overtuiging naar de informatiebalie van de metro. De man keek ons vol verbazing aan en schoot vol in de lach toen we hem vertelden wat ons plan was. Niet zozeer omdat het niet mogelijk was, maar vooral omdat wij dachten op het andere vliegveld van Bangkok te zijn, dat vrij dicht bij ons hotel lag. Wij waren echter aan de andere kant van Bangkok. Vanaf nu weten we dus dat er 2 vliegvelden in Bangkok zijn…

Op een map vonden we een route naar een treinstation dat misschien wel een verbinding zou hebben met het treinstation waar wij moesten uitstappen. 5 ritjes met de metro verder kwamen we uiteindelijk aan op het treinstation. Hier hadden we voor het eerst een beetje geluk. De trein die richting onze bestemming reed zou om 11.42 moeten vertrekken. Deze had echter precies een uur vertraging waardoor wij, om 12.40 staand bij de ticketverkoop, meteen konden instappen. In de trein werden we van alle kanten geholpen, we zullen er wel heel verdwaald en toeristisch uit hebben gezien.. In een trein waar alles heen en weer schudde, die zelfs de NS niet meer op de sporen zou zetten, werden we naar onze bestemming gebracht. De conducteur kwam 1 minuut voor de halte speciaal naar ons toegelopen om te vertellen dat dit onze stop was. 3x over schreeuwde hij  de naam van onze halte: "LAK SI, LAK SI, LAK SIII!" Op dit perron aangekomen, kwamen we erachter dat het niet uitmaakt aan welke kant van de trein je uitstapt. Er stapten zelfs meer mensen de kant van het spoor uit dan de kant van het perron. Na een wandeling van 30 minuten kwamen we aan bij ons guesthouse. Na een verkoelende douche met koud water (warm water hebben we nog niet ontdekt hier) zijn we eerst maar even gaan uitrusten van de hectische heenreis met weinig slaap.

Om maar meteen de volledige switch naar de cultuur te maken, besloten we de eerste avond gelijk maar kennis te maken met de streetfood van Bangkok. Bij een vrouw die geen woord Engels kon bestelden we iets, waarvan we nog steeds niet weten wat het was.

Het eerste avondmaal

Voor een euro kregen we een flinke portie heerlijk eten. Absoluut geen slecht begin in de kennismaking met de Thaise keuken.

Eenmaal teruggekeerd bij ons guesthouse begonnen we ons toch wel af te vragen of onze tassen nog zouden komen. Aangezien we ondertussen al bijna twee uur aan het kaarten waren en de klok steeds verder zagen draaien, besloten we het vliegveld maar eens te bellen. In het telefoontje werd gezegd dat de persoon die de tassen rond bracht al sinds 2u “vermist” was, terwijl het ondertussen al half 9 was. Na dit telefoontje gebeurde er echter een klein wonder, ik denk dat Boeddha ons toch even een handje hielp, want de spoorloze man was gevonden en stond binnen 5 minuten bij ons op de stoep! Met onze tassen weer in ons bezit gingen we de eerste, snikhete nacht tegemoet.

Dag 2

De tweede dag besloten we om naar het centrum van Bangkok te gaan. Wederom met de trein kwamen we aan op Hua Lhong, het grootste station van Bangkok. Vanaf hier werden we door een tuktuk gebracht naar de oever van de rivier, volgens deze man was het met de boot namelijk veel sneller dan met een tuktuk. Bij de pier werd al snel duidelijk waarom, er werden meerdere toeristen gedropt in de hoop dat wij met z'n allen een tour over de rivier zouden boeken. Aangezien een groot gedeelte van de bezienswaardigheden aan het water lag, besloten we om maar mee te gaan met de tour. Het feit dat we geen flauw idee hadden waar we waren, speelde ook wel een rol. Tijdens de boottocht kregen we paraplu's tegen het opspattende water. Na een uur was er nog geen drupje water in de boot gekomen. Op dit moment besloot Mariska dat ze ook wel voor in de boot kon gaan zitten. Een snel varende boot zorgde voor een golf waar onze boot vol in knalde. Het resultaat was een kletsnatte Mariska en een doorweekte camera. Na een 3 uur durende boottocht werden we afgezet bij een tempel. Niet de tempel waar we afgezet zouden worden, maar ach het was ten minste een tempel. Na een aantal tempels te hebben bezocht, wouden we het paleis nog bekijken. Deze was echter al gesloten. De man die bij de ingang stond vertelde ons van alles, hoe je goedkoop een tuktuk kon regelen en wat andere handige tips. Vervolgens regelde hij een tuktuk voor ons. Daar gingen we dan, met z'n tweeën in een tuktuk met privé chauffeur die ons voor 100 baht (€2.90) twee uur langs verschillende plekken in Bangkok bracht.

Dag 3

Vandaag hadden we het goede voornemen om de wekker op 8 uur te zetten, zodat we nog een volledige dag hadden om Bangkok te verkennen. De wekker ging prima af, echter regende het op dat moment een beetje. Voor ons genoeg redenen om ons nog lekker een keer om te draaien. Het resultaat was dat we tegen half 12 uit bed kwamen en onze plannen konden weggooien. In de snikhete zon zijn we vervolgens vertrokken naar Hua Lhong, om tickets te regelen voor de nachttrein naar Chiang Mai. Vervolgens hebben we nog 2 tempels in de buurt van het treinstation bekeken. Eenmaal terug op het station moesten we een half uur wachten tot de trein weer vertrok richting ons guesthouse. Om 6u klonk er een muziekje waarna iedereen abrupt opstond en gedurende het liedje ook bleef staan. Wij als verbaasde toeristen besloten om maar gewoon vrolijk mee te doen. Hier werd duidelijk hoeveel respect er in de cultuur van het Thaise volk heerst. Ook voor de overleden koning staat op vrijwel iedere hoek van de straat een enorme poster of zelfs een monument.

Dag 4 & 5

Vandaag hebben we Bangkok verlaten voor de oude hoofdstad van Thailand, Ayuthaya. Deze stad is aangevallen door de Birmezen, die grote delen van de tempels in brand hebben gestoken en de Boeddha beelden hebben gesloopt. Wat ooit een prachtige stad moet zijn geweest, is nu een stad waar de ruïnes van enorme tempels nog staan. Dit zorgt echter nog steeds voor een enorm indrukwekkende uitstraling van het oude centrum van deze stad. Rond een uurtje of 2 werd het ons te warm en besloten we te gaan chillen in het park. Lekker liggend op het gras zonder andere toeristen... later bleek misschien wel waarom. Op de terugweg kwamen we namelijk 6 super grote leguanen tegen waar alle vogels bang voor waren (en wij ook). Als we dit eerder hadden geweten was het chillen een stuk eerder afgelopen denk ik.

Leguaan (kleintje) in het parkje

Het guesthouse was hier verre van schoon te noemen, er was een gat in de grond als wc en het bed was een matras op de grond. Erg goed slapen kon op deze kamer niet door de hitte.

De tweede dag in Ayuthaya hebben we een fiets gehuurd om gemakkelijk grotere afstanden af te kunnen leggen. Erg leuk en vooral erg warm! Zo fietsten we de hele dag van ruïne naar ruïne. Verdwaald raken doe je zo, wel een leuk moment om andere toeristen te ontmoeten. Toen we rond 6 uur besloten  maar eens terug te fietsen en het al aardig donker begon te worden, bleek dat we op de snelweg  waren beland, niet ideaal in een onbekende stad met hectisch verkeer...  gelukkig hebben we het overleefd. (Voor een kleine sfeerimpressie van het fietsen zie: video's)

Ik merk dat ik ondertussen een enorm stuk getypt heb en dat het ook al vrij laat aan het worden is. Overal om mij heen zijn de gordijntjes dicht in de nachttrein, dus ik denk dat het voor mij ook maar tijd wordt om een poging te doen om te slapen en morgen wakker te worden aan bijna de andere kant van Thailand. Wij zijn klaar om weg te gaan van de enorme drukte die Bangkok heet en gaan nu naar het stillere, natuurrijke noorden, te beginnen met Chiang Mai!

1. Bert Wildeboer:
    12 maart 2017
    Goed verhaal Koen.. zo komen jullie belevenissen mooi tot leven
  2. Sigrid:
    12 maart 2017
    Een geweldig verhaal Koen. Jullie maken wat mee zo. Ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen.
  3. Ellen:
    13 maart 2017
    Ik ben al op zoek naar een uitgever :)
  4. Tasja:
    14 maart 2017
    Wat ontzettend leuk om te lezen. Kijk al uit naar de rest van de verhalen. Have fun
  5. Guenter Gauff:
    4 mei 2017
    Lieber Koen, großes Kino. Ich hoffe, daß ich bei Eurer Rückkehr mal etwas ausführlicher Bericht bekomme. Ich hoffe, du weißt wer ich bin (de Oudoom). Viel Spaß bei Eurer Reise, ich bin mit großem Interesse dabei.