Het onverwacht mooie Maleisië

23 juli 2017 - Koh Phi Phi, Thailand

Maleisië heeft ons op heel veel verschillende manier verbaasd en al deze manieren waren positief. Het is ondertussen alweer een tijd geleden dat er een blogpost is verschenen, dus bereid je voor op een flink stuk om te lezen!

DAG 108

Vroeg opgestaan om de bus naar Malakka te pakken. Eerst vanaf ons hotel nog even naar het centraal station van KL zien te komen. Aangezien we verwacht hadden in de spits te zitten (tussen 8 en 9), gingen we ruim op tijd weg om onze bus niet te missen. Blijkbaar is de spits niet op dit tijdstip, want de metro was niet vol en we waren dus ruim op tijd bij de bus. Na een tocht van 2 uur kwamen we aan in Malakka. Bij ons hotel aangekomen zijn we nog even naar het grootste winkelcentrum van Malakka geweest en vervolgens weinig bijzonders gedaan.

DAG 109

Vandaag hebben we de hele dag om het centrum van Malakka te verkennen. Na een lekker ontbijtje lopen we richting een kerk op de hoogste heuvel van Malakka. Deze kerk is tijdens de Nederlandse overheersing gebruikt en staat daarom vol met Nederlandse grafstenen. Het was opzich een mooie locatie, een vervallen kerk op een heuvel met mooi uitzicht, maar erg bijzonder was het niet. Vervolgens zijn we naar het Nederlandse kerkhof gelopen. Dit stond overal hoog aangeschreven dus het leek ons bijzonder. Het bleek echter een kerkhof met 30 graven te zijn, waarvan slechts 5 of 6 Nederlanders. Bijzonder dat het dus Nederlands werd genoemd. Hierna zijn we, om de warmte te ontsnappen, een drankje gaan doen bij het Hard Rock Café. Vervolgens door het centrum gelopen, wat best mooi is. Na een lekkere maaltijd zijn we teruggelopen met een ijsje..

DAG 110

Mariska wou heel graag naar de moskee van Malakka. Dus hebben we een taxi gepakt naar deze moskee. Het bijzondere van deze moskee is dat hij op een opgespoten eiland is, en hier ook nog eens boven het water gebouwd. Dit zorgt voor een bijzonder uitzicht, zeker als de avond valt en de moskee verlicht wordt. Na een wandeling terug van de moskee hebben we de rest van de dag genoten van de airco. In de avond zijn we naar het centrum gelopen. Dit wordt in de avond omgetoverd tot één grote voedselmarkt. Van verschillende kraampjes hebben we heerlijke kleine gerechten gegeten tot we allebei echt niets meer konden eten. Een kleine greep van de snacks: knoflookworstje, gegrilde kip, gegrilde beef, potato Twister, patat gemaakt van deeg, ananas & kokosnoot shake. Goed gevuld gingen we terug naar ons hotel en klaar om naar Singapore te gaan.

DAG 111

Om 11 uur vertrekt onze bus van Malakka naar Singapore. Ten minste, dat zou moeten. Nadat de bus heel lang stil staat, te wachten op niemand weet wat, vertrekken we rond kwart voor 12. Bij de grensovergang staan we vervolgens ruim een uur te wachten tot we ineens in een andere bus verder moeten. Vervolgens moeten we de grens van Singapore nog over. Hier staan we bijna anderhalf uur te wachten door de drukte. Wat een bustocht van 5 uur zou moeten zijn, werd een tocht van 8 uur.. moe van de lange reis komen we aan bij ons hotel.

DAG 112

Het regent wanneer we weg lopen bij ons hotel. Een beetje in mineur gaan we richting het centrum van Singapore. Nadat we maar even gaan lunchen, in de hoop dat het weer beter wordt, hebben we geluk en wordt het droog. We lopen de rest van de dag door de Gardens by the Bay heen. Daarnaast bezoeken we het cloud forest en de flowerdome. Cloud forest had de hoogste indoor waterval ter wereld, maarliefst 11 verdiepingen hoog. Als de zon onder gaat wordt er bij de supergrove (de enorme nepbomen/bloemen) een lichtshow gegeven. Deze schijnt erg bijzonder te zijn. We verwachten dus van alles wanneer we zitten en wachten. Jammer genoeg is het verre van speciaal, er wordt wat geprojecteerd maar het voelt meer als een diashow dan een echte lichtshow. Een beetje verbaasd over deze show, die enorm goed bezocht wordt en hoog staan aangeschreven, lopen we terug naar de metro en gaan we weer richting ons hotel.

DAG 113

De laatste dag in Singapore. We staan op en lopen naar het centrum van de wijk Little India. Heel bijzonder is het jammer genoeg niet. Vervolgens nemen we de metro naar Chinatown. Het is absoluut echt Chinees, maar opnieuw niet verschrikkelijk indrukwekkend. We besluiten terug te gaan naar het hotel om even te ontkomen aan de hitte van de stad. Savonds gaan we naar 1-altitude. Dit is de hoogste rooftop bar ter wereld (zeggen ze zelf). De entree is ongeveer 20 euro pp en daar krijg je één drankje voor, dit was dus het duurste biertje dat we ooit hebben gedronken. Na genoten te hebben van het uitzicht en het dure drankje op deze hoogte, gaan we terug naar de kamer en snel naar bed, want de wekker staat weer vroeg.

DAG 114

Heel vroeg staan we op om de bus van 6:30 te pakken richting Mersing. Rond kwart over 9 komen we aan bij de haven van Mersing. Hier komen we in een enorme gekte terecht. Even een kleine opsomming van de weg die we hebben afgelegd:
Counter 1: Kaartjes kopen.
Counter 2: Kaartjes checken en bij boot indelen.
Counter 3: Kaartjes registeren op naam.
Counter 4: Belasting betalen op boottocht.
Counter 5: Belasting betalen voor Tioman national park.
Counter 6: Boardingpas krijgen voor boot.

Na een flinke tocht door de geweldige bureaucratie van Mersing komen we eindelijk terecht op de boot. Van het slechte weer in Mersing komen we na anderhalf uur op de boot terecht in het stralende zonnetje van Tioman Island. Voor de mensen die niet bekend zijn met dit eiland, hier is expeditie Robinson ooit opgenomen, vóór het toerisme op gang kwam. Op dit eiland is alleen de kust beschikbaar voor de mensen. Na 15 meter van de kust is er vrijwel overal alleen nog maar ongerepte wildernis. Zo hebben wij in onze achtertuin op dit moment enkele apen rondlopen.

DAG 115

We worden gewekt door een redelijk lawaai. Als ik de gordijntjes open doe, zien we een enorme groep apen in ons tuintje zitten. Je kan zien dat dit nog volledig wilde apen zijn, bij het horen en zien van ons schrikken ze zich kapot en rennen ze een stukje weg. Na even gekeken te hebben naar de apen, beginnen we ons klaar te maken voor de dag. We huren een fiets en beginnen aan de tocht van ons hotel naar Tetek, het grootste plaatsje van Tioman. Hier zit het beste strand en als we aankomen, snappen we waarom. Op een heerlijk rustig strandje met een rustige zee zijn we vrijwel alleen met de rust van de golven.

DAG 116

Waar we heel vaak geluk hebben met het weer deze reis, is het zo af en toe dan ook logisch dat we een keer geen goed weer hebben. Helaas was het vandaag zo'n dag, op enkele stukken van een half uur tot een uur na, heeft het eigenlijk van vroeg tot laat non-stop geregend. Wel jammer als je op zo'n tropisch eiland zit, maar we mogen in deze tijd van het jaar sowieso niet klagen over de enorme hoeveelheid zon die we al wel hebben gehad. Vandaag dus helaas weinig kunnen doen, zelfs het strand niet gezien… 's Avonds gaan we op tijd naar bed, want morgen vertrekken we weer van Tioman en gaan we opnieuw richting Kuala Lumpur!

DAG 117

Nadat we de boot naar het vaste land hebben genomen, stappen we in een goede bus richting KL. De bussen hier zijn onvoorspelbaar, soms heb je de meest luxe bus met slechts 3 (massage)stoelen per rij, en de andere keer een volle warme bus zonder airco. Dit keer hadden we opnieuw de beste soort bus. Na een flinke tocht komen we aan in KL. We komen aan bij het hotel waar we de vorige keer ook waren verbleven, maar deze bleek teveel boekingen te hebben, dus werden we naar een ander hotel gebracht.

DAG 118

We slapen lekker uit en lopen naar de metro. We hebben voor vandaag een overnachting in een luxe hotel geboekt, waar een Infinity pool bij in zit. Onze kamer ziet er mooi, netjes en strak uit. Een schril contrast met de kamers waar we gewend aan zijn geraakt.. de Infinity pool is heerlijk en het uitzicht geweldig. De rest van de dag hangen we aan, in en rond het zwembad. Heerlijk om eens lekker te genieten van zoiets. Als de zon onder gaat en de enorme hoeveelheid lampen de skyline van KL verlichten, wordt het uitzicht van het zwembad nog eens een heel stuk mooier.

DAG 119

Het voelt toch wel heel goed om wakker te worden in een bed als dit. Waar we over het algemeen slechte bedden krijgen, is het wel een verademing om eens in een heerlijk zacht bed te liggen. We gaan naar het ontbijt en verwachten eigenlijk een beetje hetzelfde als normaal, een keuze tussen eieren of noedels. We komen echter terecht in een ontbijt buffet, met heerlijke dingen en vers fruit. Nu weten we al helemaal zeker dat dit hotel iedere cent waard was. Na het ontbijt duiken we nog even het zwembad in, waarna we ons toch echt langzaam moeten klaarmaken om te vertrekken uit KL. We zijn iets te traag en komen uiteindelijk 5 minuten voor het vertrek van de bus op het station aan. Gelukkig redden we de bus nog net en vertrekken we naar de Cameron Highlands. Na een flinke tocht over kleine weggetjes, langs scherpe bochten en steile stukken zijn we blij als we veilig worden afgezet bij onze bestemming. Na een heerlijke maaltijd met iets teveel eten en een heerlijk biertje gaan we slapen in de kou van de Cameron Highlands. Toch wel heerlijk om een keer geen airco of ventilator nodig te hebben om te kunnen slapen..

DAG 120

Na lekker te hebben uitgeslapen komen we aan de praat met de eigenaar van ons guesthouse. Hij duikt al zijn hele leven en is op vrijwel alle eilanden geweest waar wij nog heen willen. Hij vertelt ons dat de Perhentian Islands werkelijk prachtig zijn en enorm goedkoop, al staan online alleen dure hotels. Ook is het één van de goedkoopste en beste plekken om je PADI te halen. Door het gebrek aan drukte heb je een kleine groep of zelfs privé les, waardoor je het duiken beter kan leren. We besluiten na wat onderzoek om het advies op te volgen en boeken tickets om naar de Perhentians te komen.

's Middags huren we een scooter en rijden we naar een aardbeienplantage waar schijnbaar de beste aardbeien milkshake wordt gemaakt. De aardbeien zijn werkelijk waar de lekkersten die we ooit geproefd hebben. En geloof me, we hebben genoeg geproefd… een bakje aardbeien, een milkshake, een taartje en een ijsje. Dit allemaal uiteraard in het belang van het beoordelen van deze plantage…

Na de plantage rijden we naar een vlindertuin. De vlindertuin zelf was niet zo erg bijzonder, het werd niet geweldig onderhouden en er lagen veel dode vlinders. De vlinders waren verder wel echt groot en mooi. Naast de vlindertuin kon je ook naar een klein dierentuintje. Hier zaten onder andere wasberen, chipmunks, tarantula’s, slangen, kalkoenen en heel veel soorten insecten. Al met al best leuk om te zien, al was de staat van de hokken niet altijd even geweldig te noemen. Tussen de regenbuien door rijden we langzaam weer terug naar ons hotel, waar we na een heerlijke avondmaaltijd nog even een film kijken en daarna heerlijk gaan slapen in de koelte van de Cameron Highlands.

DAG 121

5.15 in de ochtend en de wekker gaat. Helemaal wennen lukt niet aan deze tijden en in je achterhoofd blijft altijd het gevoel van vakantie nog rondspoken, maar we staan toch maar wel op. We worden opgehaald en gebracht naar een plek waar we gisteren ook al waren en wat ons ook de mooiste plek leek. Hier komt langzaam de zon een beetje op wat gewoon fantastisch is om te zien. Vervolgens zetten we onze tour door naar het mossy forest. Hier lopen we een stuk door, wat verder niet erg bijzonder is aangezien het gewoon een stuk regenwoud is. Wel zien we hier nog een gifgroene slang zitten. Na een stukje rijden komen we aan bij de BOH theeplantage. Hier drinken we een kopje thee met een geweldig uitzicht over de theeplantages, wauw. Al met al was het een enorm geslaagde tour met werkelijk prachtige uitzichten. De rest van de dag doen we weinig bijzonders en maken we ons langzaam klaar om morgen te vertrekken. We verlaten het koele, natte klimaat van de Cameron Highlands voor de (hopelijk) droge, tropische klimaat van de Perhentian Islands!

DAG 122

We worden opgehaald door een minivan en beginnen aan onze reis naar Perhentian Island. Halverwege stoppen we bij een tankstation waar iedereen ineens moet wisselen van busje, er staan in totaal 4 busjes en bijna iedereen moet uitstappen en in een ander busje weer instappen. Dit terwijl de helft van de busjes naar 1 vd 2 kanten rijdt. Verwonderd over de verschrikkelijke efficiënte manier van werken stappen we in het 2e busje en rijden we verder. Na een korte tocht komen we aan bij de haven. Hier schrijven we uiteindelijk in totaal 3x onze namen op een papiertje om ons in te schrijven voor de boot.. zou ook makkelijker moeten kunnen.. als we dan eindelijk op de boot zitten en een rustig ritje verwachten, komt de volgende verrassing. De boot gaat enorm hard en is niet zo stevig, wat tot gevolg is dat alles en iedereen bij ieder klein golfje op en neem schudt. Na een half uurtje schudden, komen we aan op de Perhentians. Dit is alles wat je mag verwachten van een paradijselijk eiland. Wit strand, kristalhelder water, houten hutjes en overal natuur. De enorme leguanen lopen zo nu en dan langs het strand en de vissen kan je vanaf het strand zien zwemmen. Na onze spullen in de kamer gelegd te hebben, lopen we naar een duikschool die ons was aangeraden. Gelukkig was er nog plek en kunnen we morgen meteen beginnen met onze PADI halen.

DAG 123

Na een lekker ontbijtje gaan we er dan toch echt aan beginnen! Onze PADI open water course. Na een korte uitleg krijgen we een aantal video's te zien over het duiken, waar we wat vragenlijsten over moeten beantwoorden. Na deze video's krijgen we uitleg over de materialen en dan is het zo ver: onze eerste duik van de cursus. We varen naar een stuk strand waar het ondiep is. Hier doen we de eerste paar oefeningen, zoals het droogmaken van een gedeeltelijk volgelopen masker onder water, het uithalen en opnieuw in zetten van de lichtregulator. Na deze skills gaan we beginnen aan de echte duik. We zakken langzaam af naar 10m diepte langs en over het koraal het. Het uitzicht is geweldig en de vissen zijn prachtig. Naast de nodige hoeveelheid Nemo visjes spotten we onder andere: blauw gespotte rog, kogelvis, kwal, angelvis, Titan triggerfish.

Voldaan keren we terug naar het strand en nadat we nog even nagenieten van de eerste duik weten we het allebei toch wel echt zeker, dit is zo geweldig om te doen dat we deze cursus absoluut af gaan maken. Na een heerlijke avondmaaltijd gaan we op tijd naar bed, want er volgt een lange dag cursus morgen.

DAG 124

Dag 2 van onze duikcursus. Om half 9 staan we klaar bij de duikschool waar we beginnen met opnieuw wat instructies, informatie en theorie. Nadat we dit hebben gehad, is het weer zover. We worden opnieuw naar ondiep water gebracht waar we ook weer flink wat skills oefenen. Onder andere leren we:
Het verliezen van een masker en een nieuwe opzetten na 1 minuut zonder masker.
Een masker vol met water leeg laten lopen onder water.
Noodgeval stijging.
Ervaren van een lege tank onder water.
Leren om 'stil’ in het water te kunnen liggen/zitten/staan.

Nadat we deze skills onder de knie hebben gekregen, doen we een hele korte duik om alleen naar dingen te kijken en gaan we met de boot terug naar het strand. Een uurtje later gaan we naar een stuk waar we voor een langere tijd duiken. Op deze duiklocatie, D’ Lagoon, zwem je tussen het koraal en zie je erg veel. We zwemmen langs de zogenaamde cleaner shrimps, garnaaltjes die de dode huidcellen van je handen af eten, vissen die je ‘aanvallen’ om hun territorium te verdedigen, enkele roggen en enorme scholen met verschillende soorten vis.

Als deze duik erop zit is de cursus voor vandaag klaar, we ruimen alle spullen op en gaan nog eventjes uitrusten op het strand. Na een lekkere maaltijd gaan we opnieuw op tijd naar bed, want morgen wacht ons ook weer een lange dag met theorie in de ochtend en 2 duiken in de middag!

DAG 125

Deze dag begint met opnieuw een stuk theorie. Absoluut niet het meest interessante stuk van de cursus, maar natuurlijk wel nodig om te weten wat we moeten doen. Aan het eind van de theorie maken we de eindtoets, die je moet halen om de PADI te krijgen. We halen allebei een 49/50 en hebben dezelfde vraag fout.. jammer van die ene vraag maar alsnog een goede score. Smiddags duiken we 2 keer, de eerste keer hebben we de laatste skills sessie. De laatste duik is een vrijwel vrije duik waar we nog moeten navigeren onder water. Waar ik de navigeerder boven water ben, zal ik onder water vertrouwen op Mariska. Ik kwam namelijk zo'n 10m verkeerd uit en Mariska wel goed, tot hilariteit van Mariska (uiteraard). We zakken en komen bij Shark Point. De drukste plek op het gebied van haaien bij de Perhentians. We spotten er jammer genoeg geen, maar aan het eind van de duik worden we nog wel verwend door een schildpad!

DAG 126

Vandaag halen we dan toch echt onze PADI. We zijn beiden nog levend en in goede gezondheid, dus het vertrouwen in onze duik-kunsten is prima. Met een laatste duik, die eigenlijk al niets meer is dan een normale duik zonder instructeur, bewijzen we dat we voldoende kennis hebben om op een veilige manier te kunnen duiken.

Na deze duik zijn we dus officieel gecertificeerde duikers! In de middag doen we een fun dive naar een plek die niet zo heel bijzonder is, maar we zien er wel een flinke schildpad die rustig zit te eten, prachtig!

Na deze mooie duiken hebben we de rest van de dag genoten van het strand, lekker eten en 's Avonds een drankje bij de vuurshow op het strand!

DAG 127

Vandaag beginnen we met een fun dive. We vertrekken met de boot richting de duiklocatie genaamd T3, dit omdat deze locatie is opgebouwd uit 3 enorme rotsen. Het mooie aan deze locatie is dat er meerdere swim-through mogelijkheden. Erg gaaf om te doen tijdens het duiken. Na het duiken is de boot jammer genoeg kapot gegaan en moeten we bijna een uur wachten in de zon op een reparatie. Lichtelijk verbrand komen we terug op het eiland. In de middag liggen we lekker op het strand en genieten van dit paradijs.

DAG 128

Vandaag beginnen we met een super gave duik! Aangezien we met onze open water course maar tot 18m diepte mogen en heel veel plekken dieper gaan, hebben we ervoor gekozen om een deep dive te doen. Een beetje extra theorie en wat kleine oefeningen zorgen ervoor dat je een certificaat krijgt waardoor je tot 30m kan duiken.

We vertrekken richting de “Temple of the Sea”. Deze enorme rots staat middenin de zee en is omgeven door een enorme hoeveelheid prachtig koraal. We beginnen langzaam naar beneden te gaan en eindigen op een diepte van zo'n 24m. Hier doen we wat oefeningen, voornamelijk om te kijken of we niet in een staat van narcose verkeren. Dit krijgen duikers soms als ze diep duiken en is vergelijkbaar met dronken zijn. Het gevaar hiervan is dat sommige mensen enorm domme dingen doen, zoals hun masker afzetten, hun zuurstoffles af doen, etc. We hadden er gelukkig allebei geen last van..

Verder is deze duik echt super mooi. Enorme scholen vissen, prachtig koraal en gewoon een super duik. Tevreden komen we weer boven en varen we terug voor de 2e duik van de dag.

De 2e duik is bij het police wreck. Deze 3 politie boten zijn in 2011 bewust gezonken om een wrak te hebben dat niet zo diep ligt, de meeste wrakken liggen rond de 25-40 meter. Deze lag echter maar op maximaal 18m, perfect voor beginners. We dalen af en zien ineens de boten verschijnen. Langs en over de boten beginnen we te zoeken naar een aantal vaste bewoners van deze boten. We spotten een schorpioenvis, enorm giftig en enorm lastig omdat het lijkt op een stuk steen of koraal. Even later zien we een stonefish. Deze vis wordt niet zo vaak gespot hier en de reden is vrij logisch. Als je niet weet hoe je ernaar moet kijken, lijkt dit niets meer dan een hoopje zand of een steen. Bizar goed beschut, maar gelukkig zien we hem. Verder zien we grote scholen vissen en bekijken we het wrak van dichtbij, ook echt leuk om te zien. Aan het einde zien we de vis waar we op hoopten te zien hier, de koraalduivel. Deze baby is hier een week of 2 geleden komen aanwaaien en heeft besloten om hier te blijven hangen. Wat een prachtige vis, echt zo mooi om te zien.

Voldaan komen we terug op het eiland. Dit was onze laatste duik op de Perhentians. We kunnen nu toch wel zeggen dat we super blij zijn dat we gedoken hebben, en vinden het zo gaaf dat we meteen al weer gaan kijken naar mogelijkheden op onze volgende bestemmingen om te duiken!

DAG 129

Na lekker uitgeslapen te hebben lopen we naar een restaurantje waar als enige op dit eiland fatsoenlijke WiFi beschikbaar is. Na 4 dagen zonder WiFi toch wel weer even fijn om online te kunnen.. aan de andere kant van het eiland gaan we op het strand liggen. Dit stuk is echter wat minder dan ons strand, het zand is niet zo schoon, de zee niet zo helder en er ligt wat koraal waardoor het niet prettig loopt. Na een paar uur lopen we terug en blijven we de rest van de middag op ons strandje. In de avond gaan we het nachtleven van de Perhentians verkennen. Iedere avond is er rond 10 uur een redelijk grote vuurshow. Deze bekijken we en daarna drinken we nog wat biertjes met de mensen van de duikschool.

DAG 130

We worden laat wakker door de lange nacht die we gisteren hebben gehad. We lopen opnieuw naar de andere kant van het eiland maar dit keer richting het noorden. Hier schijnt namelijk een strand te zijn dat echt prachtig is en dat je bijna voor jezelf hebt. Het strand ligt midden in de jungle en na een klein uurtje lopen ligt er uit het niets ineens een strand. Het is absoluut prachtig, palmbomen parelwit strand en een heldere zee waar je de vissen in ziet zwemmen. Heerlijk om een dag te genieten op een prachtig strand zoals dit. 's Avonds gaan we voor het laatst uit eten op dit eiland, heerlijk een pizza besteld en dan is het toch echt de laatste nacht op dit heerlijke eiland..

DAG 131

Het einde is dan toch echt gekomen voor de Perhentian Islands. We zijn toch wel een beetje verliefd geworden op dit eiland, met zijn parelwitte stranden en heerlijke sfeer. Absoluut een geweldige keuze om van onze plannen af te wijken en naar deze eilanden te gaan. Na een boottocht die wat rustiger verloopt als de heenweg komen we weer aan in Kuala Besut. Hier lopen we naar het busstation. Makkelijk is dit niet, aangezien nergens wat aangegeven staat en iedereen een beetje halve informatie geeft over welke kant je op moet. Gelukkig komen we op tijd aan bij het busstation waar we de bus naar Penang pakken. Hier stappen we, na een lange bustocht, uit bij de ferry en nemen de boot naar Georgetown. We worden op 10 minuten lopen van ons hotel gedropt en beginnen in de flinke warmte die er heerst, ondanks dat het al 6 uur is, te lopen naar het hotel. Deze zit echter dicht en er hangt een blaadje op de deur met de tekst: “Ben weg voor avondeten, kom zsm terug”. Na een half uur gewacht te hebben en het hotel een bericht te hebben gestuurd, krijgen we te horen dat we beter eerst kunnen gaan avondeten, want het zou nog wel even duren voor ze er waren. Met onze backpacks op de rug zoeken we dus een restaurant waar we gelukkig echt heerlijk eten krijgen. Goed gevuld lopen we naar het hotel, dat ondertussen wel weer geopend is.

DAG 132

Na lekker uitgeslapen te hebben lopen we naar de Subway om te ontbijten. Vervolgens beginnen we met onze tocht door Georgetown heen op zoek naar alle street art. Ondanks dat sommige tekening ongeveer 10 bij 10 meter zijn, blijkt het best hard om ze te vinden. Tijdens deze zoektocht valt ons opnieuw weer iets enorm bijzonders op aan de gemiddelde Aziatische (lees: Chinese) toerist. Deze mensen beschikken over een enorm tekort aan fatsoen. Als je een foto maakt, schieten zo voor je langs. Als je in de rij staat, kruipen ze voor. Als het druk is op een plek, maken ze even 10 minuten lang foto's op iedere mogelijke manier. Het is werkelijk waar niet uit te leggen zonder dat je dit hebt meegemaakt. Een voorbeeld: Mariska stond op een bordje te kijken naar de prijzen. Vervolgens schieten er 4 Aziaten in de 30cm tussen Mariska en het bordje, waardoor Mariska niets meer kan zien. En dit is slechts één van de vele momenten.

Maargoed, verder met het verslag van onze reis.. Georgetown is een heerlijke relaxte stad, als je de Chinese toeristen dus weg denkt. De street art is bijzonder en vooral de zoektocht is leuk. De meest bijzondere kunst is toch wel die van een kunstenaar die zowel tekening als object gebruikt. Zoals een echte fiets met een tekening van 2 mensen die erop zitten, een schommel met een tekening van 2 kindjes die erop zitten, etc.

DAG 133

Vroeg in de morgen staat de wekker. We ontbijten snel en beginnen met onze backpacks op de rug te lopen naar de haven. Vanaf hier vertrekt de boot naar Langkawi, onze laatste bestemming in Maleisië. Er staat ons een boottocht van zo'n 3 uur te wachten en we gaan uit van een zwaar tochtje, maar gelukkig is het een flinke boot en is het ritje relatief rustig. Op langkawi aangekomen banen we ons een weg door de tientallen taxichauffeurs die je proberen op te lichten naar de plek waar je een taxi voor een vaste prijs kan scoren. We worden naar ons guesthouse gebracht en dumpen hier snel onze spullen. Vervolgens lopen we naar het eerste strand. Erg mooi is het niet, al zijn we ondertussen vast en zeker enorm verwend door de stukjes paradijs die we al hebben gezien.. na een paar uurtjes chill op het strand te hebben gelegen, eten we nog even wat en gaan we op tijd naar bed.

DAG 134

Onze enige volle dag in Langkawi. We huren een scooter en rijden richting de kabelbaan van Langkawi. Dit is de steilste kabelbaan in de wereld. Een dag als vandaag somt precies op hoe wij Maleisië hebben beleefd. We gingen erop uit voor de kabelbaan en een strand en we eindigden met zoveel meer. Bij de kabelbaan blijkt een soort attractiepark te zitten. We kopen kaartjes en nemen eerst de kabelbaan naar boven. Het uitzicht is prachtig, al is het wel een beetje mistig waardoor je niet volledig kan zien hoe mooi het kan zijn. Hierna gaan we naar de 3D tekeningen van Langkawi. Deze tekeningen zijn echt prachtig gemaakt en zo dat je er mooie foto's mee kunt maken. Na deze tekeningen volgen er 3 shows, de SkyDome, SkyRex en de 6D show. Deze shows nemen je op een 3D of 4D manier mee naar allereerst de onderwater wereld, vervolgens naar een dinosaurus eiland en als laatste in een achtbaan. Als we vervolgens voldaan richting het strand rijden, verwachten we eigenlijk weinig bijzonders meer. Hier krijgen we allereerst echter een prachtig strand te zien. Vol met palmbomen en wit zand is het geen verkeerd plekje om nog even te liggen. Rondom ons zitten de apen in de bomen besjes te eten en kunnen we kijken naar hoe de kleine aapjes spelen. Als kers op de taart zien we uit het niets 2 Macau’s. Deze vogels zijn het beeld van Maleisië en we hadden ze tot dusverre nog niet gezien. Al met al een heerlijke dag die is afgesloten met een welverdiend biertje. Morgen is ons avontuur in Maleisië na 28 dagen ten einde.

1. Sigrid:
    23 juli 2017
    Weer een prachtig verhaal. Zo mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven zien en doen. Ben trots op jullie . Toch verheug ik mij wel om jullie weer veilig in nl te zien.
  2. Evelien:
    23 juli 2017
    Vanuit Ierland tijdens een kort WiFi moment genoten van jullie avonturen!
  3. Bert Wildeboer:
    24 juli 2017
    Koen het is weer een prachtig verslag.. Geweldig om zo mee te genieten :)
  4. Guenter Gauff:
    3 augustus 2017